Tramwaj Konny w Mrozach Drukuj
piątek, 23 marca 2012 20:41

XX Kursujący na trasie Mrozy - Rudka w latach 1902 - 1967 tramwaj konny w dniu 28 października 2011 roku powraca do Mrozów. Jego historia związana jest z budową szpitala w Rudce który powstał na skutek rozszerzającej się w 1898r. epidemii gruźlicy. Teodor Dunin, wybitny lekarz bakteriolog zaapelował wówczas o utworzenie specjalistycznego szpitala w którym chorzy mogliby dochodzić do zdrowia. Jego projekt zdobył uznanie wielu wybitnych naukowców. Ze względu na klimat idealnym miejscem okazała się Rudka koło Mrozów, gdzie w 1902r. ruszyła budowa szpitala. Sanatorium znajdowało się kilka kilometrów od stacji kolejowej, na której wyładowywano przywożone pociągiem z Warszawy materiały budowlane. Aby ułatwić ich transport do Rudki, położono tory pod kolejkę. Budowa szpitala trwała sześć lat. Pierwsi pacjenci pojawili się w Rudce 29 listopada 1908 r. Tego dnia po raz pierwszy, zamiast materiałów budowlanych, tramwaj konny przewiózł ludzi. Kolejka kursowała nawet sześć razy dziennie przez 59 lat, po raz ostatni odjechała w 1967r. Tory rozebrano na początku lat 70, a wagonik przekazano Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie.

Kilka lat temu władze samorządowe gminy Mrozy wraz ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Mrozów postanowiły odbudować tramwaj konny. Minister Środowiska wyraził zgodę na powtórne jego kursowanie w rezerwacie „Rudka Sanatoryjna", przez który przebiegała trasa, gmina otrzymała dotację z PROW, odtworzono szlak, położono podkłady, wykonano replikę wagonu, zamontowano szyny na trasie liczącej niecałe 2 km…

Pierwsze, próbne i techniczne przejazdy odbyły się na początku października 2011 roku, natomiast ostatni weekend tego miesiąca przeznaczono na dni otwarte, podczas których, z perspektywy odrestaurowanego wagonu każdy chętny mógł usłyszeć dźwięk metalowych szyn i odgłos najprawdziwszych kopyt. Było to preludium do rozpoczęcia kursowania tramwaju, które zaplanowano na wiosnę 2012 roku - 28 kwietnia.

Warto dodać, że wzdłuż trasy tramwaju konnego Mrozy - Rudka powstała ścieżka służąca edukacji ekologicznej, natomiast przy pierwszym peronie w Mrozach powstanie zabudowa regionalna stacji kolejki, a w pobliżu zagrody - park nad wodą. Będzie to więc nie tylko wspaniała atrakcja turystyczna, ale przede wszystkim żywa lekcja historii, na którą już dziś serdecznie zapraszamy.

Poprawiony: sobota, 24 marca 2012 18:59